mandag 24. mars 2008

Min vei

Jeg har alltid vært fascinert av indianere, og elsket å være med bestefar på skogstur. Når jeg var en fem, seks år, lagde vi niste og dro ut på eventyr i skogen og rodde båten oppover strømmen i Ådalselva. Det var tungt å ro motstrøms og vi kom sjelden langt. Ofte striregnet det, men det spilte ingen rolle, for med bestefar ble det alltid en strålende tur. I naturen var jeg i stand til å sanse alt rundt meg uten å måtte forholde meg til ordene. Ordene kunne likevel ikke beskrive det jeg opplevde. Det var nok å bare være tilstede i meg selv for å føle at den spesielle forbindelsen var der. 


Senere når jeg kom i tenårene fjernet jeg meg fra naturen. Kaoset og uroen inni meg ble for sterk til at jeg kunne hengi meg til sanseopplevelsene. Jeg gikk av og til ut i skogen på egen hånd for å være i fred, men kom tilbake med de samme bekymringene som jeg dro ut med. Jeg hadde for lengst blitt innviet i den utrygge verden og min overfølsomhet hadde gjort meg unødvendig nervøs og sjenert. Det var en usikker tid, men alltid bar jeg med meg lengselen etter å vende tilbake til naturen som et utforskende og lekende barn. Da jeg var 19 år gjennomgikk jeg en eksistensiell krise, etter at min far, farfar og min kjære oldemor Ida døde.

Mange år senere i mars 2003 deltok jeg på en Workshop i Andestradisjonen med den peruanske sosialantropologen Juan Nuñez del Prado. I løpet av to dager lærte jeg å utveksle energi med trær, sol, vann, jord og vind. Jeg lærte å ”spise” andres tunge energi og transformere kaotiske energi til ordnet energi. Den lille fengslende mannen på rundt 70 år fortalte på lavmælt engelsk om inkaprofetiene og slutten på Maya- og Inkakalenderen i 2012. Etter to dager fikk jeg overlevert "inkafrøet" fra Juans mesa (medisinveske med hellige objekter og steiner). Juan sa at vi nå hadde fått "inkafrøet" og at vi selv måtte gi det åndelig næring for at frøet skulle vokse og bli til en vakker blomst. Juan ønsket å dele hele kunnskapen sin med oss og fortalte at den hellige veien handlet om å dele og motta med åpent hjerte. Det var vanskelig å forestille seg at to dager kunne utgjøre en vesentlig forskjell, men jeg forsto intuitivt der og da at jeg hadde kommet til et vendepunkt.

Peru, 2008
I 2004 møtte jeg Rune Heivang og deltok på Runes Inkamedisin-skole på Rondane, hvor jeg gjennomgikk en dyptgående personlig utvikling over 4 år. Det siste året var en intensiv kursopplegg i fjellet med over 60 døgn med fokus og bevissthetstrening.

Jeg har også lært av sjamaner og åndelige veivisere fra Peru, Bolivia, Mexico og Norge. Jeg har fått mange initieringer av ulike visdomsbærere i Andesfjellene, i Teotichuancan i Mexico, i Arizona og i Rondane. Til eksempel har jeg mottatt Hartun Karpay innvielse av legendariske Don Nazario Turpo i Ausangate i Peru kort tid før hans død i 2008 (innvielse til Andesprest på 4. nivå). Jeg mottok også en Hartun Karpay innvielse av Q`eros-prestene på samme sted i Peru i 2009. 

I 2009-2012 fordypet jeg meg spesielt i toltekernes gamle tradisjon og deltok på kurs med forfatterne og visdomsbærerne Don Miguel Ruiz og Don Jose Ruiz i Teotihuancan, Mexico og i Alaska. 

Teotihuancan, Mexico.
Sommeren 2012 besøkte jeg Hopiene i Arizonaørkenen for første gang og reiste så ned igjen med en gruppe mennesker sammen med Toril Kilde i påsken 2013. 2011 og 2012 var første og fremst et fordypningsår i den norrøne tradisjonen. I 2012 starter jeg opp kursserien "Norrøne arketyper" sammen med Toril Kilde. Etter flere kurs og bålseremonier med norrønt tema i Norge og Sverige, så vi viktigheten av å forlenge kursene. Kurset "Innvielse i norrøn spiritualitet" ble tilbudt som 3 eller 4 dagers kurs I 2013. Ut av dette arbeidet kom også kursboken Norrøne arketyper av Toril Kilde og Dag R. Linnerud.

I 2014 fortsatte jeg å holde Sjaman-medisin Workshops og runekurs med Bonnie Rungarunga i Skien, Arendal, Gjeving, Oslo, Bryne, Bergen og flere steder i Norge. Boken Sjaman-medisin ble utgitt på eget firma i 2015. Sjamanmedisin-kurset ble fulgt opp med kurs om medisinhjulet og ville vekster. I 2015 startet vi opp med flere kurs som handlet om den norrøne tradisjonen og runene. Kurset "Runer og runespådom" ble satt opp i Oslo, Horten og Sarpsborg. Boken Naturen som læremester ble utgitt i januar 2016.

2016 var på mange måter et år med forskning på drømmespråket og lucid dreaming. I november 2016 deltok jeg sammen med Bonnie Rungarunga på en workshop med Sergio Magana i Budapest. Et kurs om drømmer ble senere satt opp i Akershus, Stavanger og Bergen. Kurset baserte seg hovedsakelig på drømmeforståelsen og drømmeteknikkene til toltekerne fra den gamle muntlige tradisjonen, slik den har blitt videreformidlet av bl.a. forfatteren og meksikaneren Sergio Magana.  

I 2017 fulgte vi opp med drømmekurs i Trondheim og Sarpsborg, samt et kurs om ville vekster og medisinhjulet i Redalen. Året ble avsluttet med en spesiell ildseremoni til ære for forfedrene ved Raknehaugen, nordens største gravhaug. 2017 var også et år for fordypning i norrøn spiritualitet og runer. I 2018 fortsatte jeg arbeidet med runene og en bok om runer. Runekurs ble holdt i Bergen, Stavanger og i Lillestrøm. I 2018 ble jeg også skribent i Magasinet Orakel (et nettmagasin). 2019 og 2020 ble fulgt opp med tekstarbeider og runemagi-kurs flere steder i Norge.

Siden 2005 har jeg virket som kursleder, seremonileder og magisk veiviser. Jeg har spesialisert meg på temaer som naturmystikk, magi, sjamanisme, norrøn mytologi og runer

Boken Runenes magiske verden utgis på Gyldendal forlag i 2020. Det er min tredje bok.

*